Izložba doktorskog umetničkog projekta Tijane Gogić
„Svetlost, instalacija sa digitalnim animiranim sekvencama”

 

Petak, subota i nedelja, 12, 13. i 14. maj 2023. godine
10 – 20 h
ARTE galerija Beograd, Kralja Milana 48

Doktorski umetnički projekat je realizovan na programu Digitalna umetnost
Interdisciplinarnih studija Univerziteta umetnosti u Beogradu

Mentorka
dr um. Julijana Protić, vanredni profesor

Komentor
mr Rastko Ćirić, redovni profesor u penziji

Ambijentalno prikazivanje digitalnih animiranih sekvenci, serije digitalnih slika statičnog motiva sa animiranim osvetljenjem, predstavlja doktorski umetnički projekat SVETLOST. Projekat uključuje i postavlja u međusobni odnos medije slikarstva, digitalne fotografije i digitalne animacije. Animacija povezuje vizuelne promene koje se generišu menjanjem položaja i karakteristika osvetljenja tako da se dobije kontinualni simulacioni događaj.

Tema projekta je uticaj svetlosti na vizuelnu percepciju prizora. Svetlost menja položaj i karakteristike tokom vremena, i te promene se prikazuju postepenom redukcijom vizuelnog sadržaja, od prepoznatljivih formi do dva ekstremna stanja: potpuno bele i potpuno crne površine, koje simbolizuju prisustvo svetlosti maksimalnog intenziteta i njeno potpuno odsustvo, ukazujući na uslovljenost vizuelne percepcije svetlošću i u slučaju autora slike i u slučaju njenog recipijenta.

Postojanje svetlosti omogućuje, a njeno odsustvo onemogućuje vizuelnu percepciju. Sam sadržaj, bez obzira na to da li je nastao materijalno ili softverski, podleže redukovanju u zavisnosti od toga da li postoji osvetljenje i kakav je njegov karakter.

Vizuelni aspekt rada je sadržajno povezan sa žanrom mrtve prirode. Taj žanr je izabran zbog statičnosti elemenata koje predočava, dok su mrtve prirode u samom radu inspirisane delima Pola Sezana (Paul Cézanne), Đorđa Morandija (Giorgio Morandi), Pabla Pikasa (Pablo Picasso), Huana Grisa (Juan Gris), Pita Mondrijana (Piet Mondrian), Nedeljka Gvozdenovića i Ljubice Cuce Sokić.

Izložbena postavka se sastoji od digitalne instalacije, ekrana postavljenih na zidove galerije na kojima se prikazuju digitalne animirane sekvence, kao i od izloženih slikarskih radova (poliptiha). Dok virtuelni izvor svetlosti osvetljava jednu animiranu sekvencu, ostale su zatamnjene. Posetilac izložbe mora da prati kretanje izvora svetlosti da bi mogao da vidi sadržaj animiranih sekvenci, dok su slikarski radovi osvetljeni posebnim izvorom svetlosti i stalno su vidljivi, čime se ističe razlika između materijalnog, tj. fizički utemeljenog i digitalnog sadržaja. Time se istovremeno potencira interdisciplinarni karakter celog projekta.

Tijana Gogić, deo zvaničnog tekstualnog obrazloženja
doktorskog umetničkog projekta